Lekcja 1
Do wykorzystania na lekcji języka polskiego (zajęciach zintegrowanych – edukacja polonistyczna, lekcji bibliotecznej), na podstawie baśni słowno-muzycznej pt. „Bajka o łaciatym słoniku” ks. B. Zemana (cykl dwugodzinny).
Temat: O akceptacji – czyli… hienom mówimy STOP!
Cele
Uczeń:
słucha ze zrozumieniem baśni pt. „Bajka o łaciatym słoniku” potrafi wyodrębnić bohaterów pierwszoplanowych i drugoplanowych wskazuje elementy realistyczne i fantastyczne występujące w baśni opowiada odtwórczo treść baśni, uwzględniając chronologię wydarzeń uzasadnia swoje zdanie rozumie pojęcia: AKCEPTACJA, AKCEPTOWAĆ uczy się akceptacji i szacunku dla odmienności drugiego człowieka dzieli się własnymi doświadczeniami, poszukuje rozwiązań uczy się współistnienia w grupie i postaw empatycznych
Metody i techniki:
rozmowa kierowana, technika niedokończonych zdań, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem (czytanym i słuchanym)
Formy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
odtwarzacz CD, płyta CD z treścią baśni pt. „Bajka o łaciatym słoniku” ks. B. Zemana krzyżówki – odbitki ksero (Karta 1) Słownik języka polskiego wizerunek konturowy słonia Bombika (Karta 2) artykuł prasowy pt. „Biegun odwagi” Krzysztofa Zbytniewskiego, zamieszczony w „Polityce” nr 21 (22.05.2004 r.) lub inny traktujący o pokonaniu trudności przez ludzi dotkniętych chorobą, cierpieniem itd. Można wykorzystać też fragment książki Jaśka Meli „Poza horyzonty”, Burda Media Polska, 2010 lub Macieja Pieprzycy „Chce się żyć”, W.A.B, 2013, a także każdą inną, opartą na faktach, zaproponowaną przez nauczyciela rady Bambidu – hasła wypisane na kartonie/arkuszu szarego papieru/tablicy (Karta 3, Karta 4, Karta 5) dwa plakaty – „znaki drogowe” wykonane dowolną techniką, według wzoru:
Przebieg zajęć:
- Czynności porządkowe
- Część zasadnicza lekcji
Wprowadzenie do zajęć
Dzisiejszą lekcję rozpoczniemy od wysłuchania baśni słowno-muzycznej pt. „Bajka o łaciatym słoniku”. Temat lekcji zaś, zapiszemy dopiero na koniec lekcji.
Słuchanie ze zrozumieniem baśni słowno-muzycznej pt. „Bajka o łaciatym słoniku” ks. B. Zemana
- Analiza wysłuchanego utworu. Ustalanie elementów świata przedstawionego. Wymieńcie proszę bohaterów pierwszoplanowych i drugoplanowych.
(Łaciaty słonik – Bombik, jego rodzice, hieny, Bambidu, żyrafa.)
- Gdzie i kiedy dzieje się akcja baśni?
(Czas akcji nieokreślony, miejsce – fantastyczna dżungla, w której żyją mówiące zwierzęta.)
Zapisanie notatki do zeszytów.
Przypomnienie pojęć: wydarzenie realistyczne i fantastyczne, motyw wędrowny, baśń
- Wskażcie wydarzenia, miejsca, postaci realistyczne i fantastyczne.
(Realistyczne: dżungla. Fantastyczne: mówiące zwierzęta, rośliny, mówiąca góra.)
- Jakie motywy wędrowne dostrzegacie w tej baśni?
(Osamotniony bohater, niezwykła przemiana jego losu, rola przyjaźni w życiu człowieka, walka dobra ze złem – dobro wygrywa.)
- Na podstawie wiedzy, jaką już posiadacie, udowodnijcie, że wysłuchany utwór jest baśnią. (Występują tu elementy fantastyczne, walczy dobro i zło, wszystko kończy się szczęśliwie, dostrzegalny morał i przesłanie baśni.)
- Podajcie tytuły znanych wam baśni i nazwiska baśniopisarzy.
Sprawdzenie zrozumienia treści techniką „niedokończonych zdań”, które kierujemy kolejno do uczniów
- Dawno, dawno temu żył sobie słonik o imieniu…
- Na grzbiecie miał…, przez którą bardzo…
- Wszyscy przezywali go…
- Najbardziej dokuczały mu…
- Pewnego dnia tata słonia dał mu radę, aby…
- Mówiący baobab miał na imię…
- Podczas swej wędrówki mały słoń spotkał…, która…
- Bombik ofiarował jej…
- Dzięki temu mógł odbyć się…
- Wszystko skończyło się dobrze, gdyż…
- Rozmowa kierowana
Dzieci dostają wydrukowane krzyżówki (Karta 1) i rozwiązują (rozwiązanie)
- Hasło rozwiązywanej przez was krzyżówki brzmi AKCEPTACJA. Co znaczy to słowo? Jak je rozumiecie? Spróbujcie wytłumaczyć znaczenie tego pojęcia, komuś, kto słyszy je po raz pierwszy w życiu. (W razie trudności uczniowie posługują się Słownikiem języka polskiego.) Ułóżcie zdania ze słowem „akceptacja”.
- Jak myślicie, dlaczego to pojęcie pojawia się dziś na naszej lekcji o słoniku Bombiku? Jaki ma związek z wysłuchaną dzisiaj przez was baśnią?
- Czego nie mogły zaakceptować hieny?
- Czy łata na grzbiecie słonika była czymś złym?
- Dlaczego więc słonik był wciąż smutny? Co czuł, gdy hieny wyśmiewały się z niego? Nazwijcie jego uczucia.
(Smutek, osamotnienie, przygnębienie, czuł się inny, odrzucony, niepewny siebie, gorszy.)
- Gdyby opowieść o słoniku przenieść w świat dzieci, na przykład do naszej szkoły, czy spotkalibyście w nim Bombika? Kto mógłby czuć się jak Bombik? Z powodu jakich „łat” cierpią dzieci?
(uczniowie podają własne pomysły, np. Tak jak Bombik może czuć się dziecko poruszające się na wózku albo ktoś, kto ma słaby wzrok, itd., itd.)
- Kto w świecie dzieci mógłby być nazwany hieną? Czy w naszej szkole można spotkać jakieś hieny? Jak się zachowują? Czy kiedyś mieliście z nimi do czynienia? Jak można poradzić sobie z „napaścią hien”?
(Uczniowie podają własne pomysły.)
- Praca w parach
Uczniowie otrzymują kartę pracy (Karta 2) wizerunkiem słonika Bombika, podpisanym: „Kto, w świecie ludzi, mógłby czuć się jak Bombik?”. Wpisują własne pomysły, np. „Tak jak Bombik może się czuć chłopiec w okularach, ktoś, kto się słabo uczy, ktoś, kto porusza się na wózku” itd. Następnie odczytują własne pomysły.
8.Słuchanie tekstu
- Posłuchajcie o „łatach” Jaśka, Natalii i Przemka i Bartka…
Nauczyciel odczytuje uczniom fragmenty artykułu pt. „Biegun odwagi” Krzysztofa Zbytniewskiego, zamieszczony w „Polityce” nr 21 (z 22.05.2004 r.). Mowa w nim o niepełnosprawnych dzieciach, które w niezwykły sposób walczą ze swoim losem i nie poddają się rozpaczy z powodu własnej niepełnosprawności.
- Cd. rozmowy kierowanej:
- Co takiego sprawiło, że Jasiek, Natalia, Przemek i Bartek, przestali myśleć o swoich „łatach”?
(Odnaleźli cel w życiu, gdyż spotkali ludzi, którzy, okazali im swoją akceptację, pomogli im uwierzyć w siebie, zaakceptowali ich inność. Pod ich wpływem dzieci te otworzyły się na świat i innych ludzi.)
Powróćmy na chwilę do baśni o słoniku z łatą.
↓
- Co dla słonika zrobiła żyrafa?
(Nie zwracała uwagi na jego łatę, ale na jego serce, akceptowała go takim, jaki był, bo lubiła z nim przebywać).
- Co sam dla siebie mógł zrobić Bombik? Jak mógł pomóc sam sobie?
(Powinien starać się zaakceptować, polubić samego siebie, czynić jak najwięcej dobra, nie myśleć tylko o sobie i swojej „łacie”. Warto też, by zwierzał się komuś bliskiemu ze swoich problemów, rozmawiał o nich).
- Przypomnijcie, jaką radę dał słoniowi Bambidu?
(nawiązujemy do treści baśni i przypominamy słowa Bambidu. Można ponownie włączyć płytę z piosenką, zaczynającą się do słów: „KTO SIĘ PLAMY POZBYĆ CHCE…”:
(Podczas piosenki na tablicy umieszczamy plansze z „radami Bambidu”) (Karta 3, Karta 4, Karta 5)
- KROK – DOBROCIĄ DOTKNIJ INNYCH
- KROK – ZAPOMNIJ PLAMY SWEJ
- KROK – UŚMIECHNĄĆ SIĘ POWINNO SERCE TWE
- Cd. rozmowy kierowanej:
- Co wy możecie zrobić dla kolegi/koleżanki, dla kogoś, kto czuje się jak Bombik?
(podejść na przerwie, porozmawiać, pójść razem na obiad, do biblioteki, poinformować, co działo się w szkole, gdy był nieobecny – „podać lekcje”, zadzwonić, porozmawiać o tej osobie z rodzicami, wychowawca, zareagować, gdy ktoś „staje się hieną” wobec kolegi/koleżanki, pocieszyć, zaprosić na urodziny itd.)
- Podsumowanie lekcji
- Co powiemy hienom, które chciałyby zakraść się do naszej szkoły?
(Nauczyciel przypina do tablicy przygotowany „znak drogowy” HIENOM MÓWIMY STOP) (Karta 6)
Jakie słowo jest bardzo miło widziane w naszej szkole?
(Uczniowie odpowiadają na pytanie, a nauczyciel umieszcza drugi „znak drogowy” na tablicy – Droga z pierwszeństwem przejazdu dla AKCEPTACJI) (Karta 7)
- Zapisanie tematu lekcji:
O akceptacji – czyli… hienom mówimy STOP!
(Zwrócenie uwagi na trudność ortograficzną w wyrazach: „hiena”, „akceptacja”)
- Praca domowa
Dla wszystkich – Napisz krótką wypowiedź pt. Jak według Ciebie potoczyły się dalsze losy słonika? Swoją pracę możesz przesłać do Bombikowa, na adres: poczta@bombikowo.pl
Lub
Ułóż plan wydarzeń baśni w postaci równoważników zdań lub zdań pojedynczych.
Dla chętnych: zapoznaj się z podstroną Edycji św. Pawła – Bombikowo.pl
- Słowna lub cyfrowa ocena pracy uczniów
- Ewaluacja
- Podziękowanie
Uwaga! Jeśli pozostanie na lekcji nieco czasu, uczniowie podzieleni na grupy mogą odegrać jeszcze scenki pantomimiczne na podstawie tekstu, bawić się w kalambury, zgadywanki, zabawę w pytania „Tak – nie”. Chętni uczniowie mogą też przygotować teatrzyk kukiełkowy (i zaprezentować go uczniom młodszej klasy), wykonać tematyczne prace plastyczne, zaprojektować okładkę do książki lub zakładkę, zaproponować grę planszową, opracować Słownik trudnych wyrazów – ortografia z Bombikiem itp.